- Objavljeno: 29.11.2021.
Najava pojačanog nadzora poštivanja prometnih propisa
Policijski službenici će sutra 30. studenog (utorak) u vremenu od 9 do 12 sati na području Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske provesti pojačani nadzor prekršaja oduzimanja prednosti prolaska, nepoštivanja prometnog znaka „obavezno zaustavljanje“, ugrožavajućih radnji u prometu te nekorištenja pokazivača smjera
Foto: ilustracijaPrometne nesreće
Na području Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske u razdoblju od siječnja do listopada 2021. godine evidentirano je 538 prometnih nesreća, što je povećanje za 83 prometne nesreće ili 18,2% u odnosu na isti period 2020. godine kada ih se dogodilo 455.
U tom periodu evidentirano je šest prometnih nesreća s poginulim osobama što je smanjenje od 40% u odnosu na isto razdoblje 2020. godine, kada je evidentirano 10 prometnih nesreća. U periodu od siječnja do listopada ove godine evidentirana je 181 prometna nesreća s ozlijeđenim osobama, što je smanjenje za 1,6% u odnosu na prošlu godinu te je evidentirana 351 prometna nesreća s materijalnom štetom, odnosno došlo je do povećanja za 34,5 % u odnosu na isti period 2020.godine.
U razdoblju od siječnja do listopada 2021. godine najčešće okolnosti koje su prethodile prometnim nesrećama bile su brzina 104 (brzina neprimjerena uvjetima 78 i nepropisna brzina 26) ,ostale greške vozača 101 i nepoštivanje prednosti prolaska 89. 30 prometnih nesreća dogodilo se zbog nepropisnog uključenja u promet, dok se 29 dogodilo zbog nepropisnog skretanja.
Prekršaji nepoštivanja prometnog znaka
U prvih deset mjeseci ove godine na području naše policijske uprave ukupno je evidentirano 18 897 prekršaja. Od toga, evidentirano je 1 123 prekršaja nepoštivanja prometnog znaka.
Prednost prolaska
Radnja oduzimanja prednosti prolaska vozača sastoji se u tome da se nedovoljno ili olako procjeni brzina i smjer vožnje vozila koje ima prednost prolaska prometnicom, te u trenutku poduzimanja radnje uključenja vozilom u promet ili skretanja, vozač vozila kojemu se oduzima prednost prolaska mora poduzeti radnju izbjegavanja udara (kočenje, skretanje i sl.) da bi se izbjegla prometna nesreća.
Propuštanje vozila i prednost prolaska propisane su člankom 57. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a kršenjem odredbi tog članka propisana je novčana kazna u rasponu od tri do sedam tisuća kuna, dok će se vozaču koji je proglašen krivim za taj prekršaj odrediti zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom.
Prometni znak STOP
Na raskrižju obilježenim znakom izričitih naredbi „obavezno zaustavljanje“ ili kako ga vozači nazivaju „STOP“, obveza vozača je zaustavljanje prije ulaska u raskrižje i tek nakon toga obavljanje procijene elemenata propuštanja. Česta je i nedovoljna preglednost u prilaženju raskrižju. Vozač je obvezan po pravilu zaustavljanje obaviti neposredno pred oznakom ili postavljenim znakom, ali se tolerira i mjesto preglednosti kada to signalizacija ne zadovoljava. Kako se znak ili oznaka ne nalaze uvijek na liniji preglednosti, vozač i nakon zaustavljanja ponekad mora obaviti korekciju položaja vozila, da bi uočio sve potrebne elemente. Važno je naglasiti da se svaki vozač ponaosob, mora uvjeriti u situaciju prije ulaska sa sporedne ceste, a ne da se poistovjećuje s onim ispred. Zaustavljanje na ulazu u raskrižje nije zabranjeno, već neophodno dok se vozač ne uvjeri u sigurno uključivanje.
Člankom 12. stavkom 4. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da su se sudionici u prometu dužni držati se ograničenja, zabrana i obveza izraženih pomoću postavljenih prometnih znakova, a novčanom kaznom u iznosu od 500 kuna kazniti će se sudionik koji postupi suprotno ovoj odredbi.
Nekorištenje pokazivača smjera
Člankom 43. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da su sudionici u prometu koji namjeravaju na cesti ili drugoj prometnoj površini obaviti neku radnju vozilom (uključiti se u promet, prestrojiti, odnosno mijenjati prometnu traku, pretjecati, obilaziti, zaustavljati se, skretati udesno ili ulijevo, okretati se polukružno, voziti unatrag i sl.) ne smije početi takvu radnju ako time dovodi u opasnost druge sudionike u prometu ili imovinu. Prije započinjanja tih radnji vozač je dužan uvjeriti se da to može učiniti bez opasnosti za druge sudionike u prometu ili imovinu, vodeći pritom računa o položaju vozila te o smjeru i brzini kretanja. Novčanom kaznom u iznosu od 1000 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno navedenim odredbama.
Svakodnevnim praćenjem stanja u prometu razvidno je da sudionici čine razne prekršaje, a jedan dio prekršaja ima za posljedicu lakše ili teže prometne nesreće. Jedan od takvih prekršaja je i nedavanje pokazivača smjera, propisano odredbama članka 44. Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Samo ne davanje pokazivača smjera pojedinog sudionika, može ugroziti ili u zabludu dovesti druge sudionike koji se kreću iza takvog sudionika ili mu dolaze iz suprotnog ili bočnih smjerova. Uz navedeno, svjedoci smo i čestih primjedbi sudionika u prometu, ali i raznih medija kao se navedeni prekršaj minorizira i nedovoljno sankcionira. Predmetni prekršaj učestalo se radi u prometu, što iritira druge sudionike u prometu i može, kako smo naveli dovesti i do težih prometnih nesreća.
Člankom 44. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano je da je vozač dužan druge sudionike u prometu jasno i pravodobno upozoriti o svojoj namjeri, dajući im znak pomoću pokazivača smjera i stop svjetla ili, ako oni ne postoje, odgovarajući znakom rukom. Ako vozač daje znak pomoću pokazivača smjera, on ga mora davati za sve vrijeme obavljanja radnje vozilom, a nakon obavljene radnje mora prestati davati znak. Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kazniti će se za prekršaj vozač koji postupi suprotnom navedenim odredbama.
Policijski službenici Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske prepoznali su značaj nepoštivanja ovih odredbi zbog čega će provoditi ovakve ciljane aktivnosti kojima je prvenstveno za cilj osvijestiti sve sudionike u prometu na važnosti poštivanja prednosti prolaska, znaka izričite naredbe „obavezno zaustavljanje“ ili STOP, ostalih ugrožavajućih radnji u prometu te korištenja pokazivača smjera.