- Objavljeno: 04.04.2025.
Motociklisti i mopedisti na cestama - OPREZ!
Svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom desetogodišnjem razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu
Foto: ilustracijaDolaskom lijepog vremena, a uskoro i blagdana na našim prometnicama je pojačano sudjelovanje u prometu motociklista i mopedista, ali i njihovo stradavanje te zbog toga podsjećamo ovu kategoriju sudionika u prometu da se pridržavaju zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika.
Na području Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske u 2025. godini do današnjeg dana nisu evidentirane prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozača motocikala, što je zapravo smanjenje prometnih nesreća za 200 % u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Napominjem da smo prošle godine u prva tri mjeseca već evidentirali jednog smrtno stradalog motociklistu.
Također u istom razdoblju nisu evidentirane niti prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači mopeda.
Ono što je zabrinjavajuće je statistiku na području Replubike Hrvatske tijekom godina. Naime, tijekom ove godine u prometnim nesrećama poginula su dva vozača motocikla dok je prošle godine, na hrvatskim prometnicama smrtno stradao 71 vozač/putnik na motociklima i mopedima, a 2085 osoba je ozlijeđeno. Isto tako, u razdoblju od 2015. do 2024. godine, poginulo je 615 vozača i putnika na mopedima i motociklima ili 21,07 % svih poginulih osoba.
Dakle, prema statističkim pokazateljima svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom desetogodišnjem razdoblju nalazila se na mopedu ili motociklu.
Osim toga, posljednjih godina, broj vozila ovih kategorija u prometu na cestama povećao se u značajnoj mjeri, a zbog sve povoljnijih vremenskih prilika i sama sezona korištenja ovih vozila znatno se produžila.
Vozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu.
Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Slijedom navedenog upozoravamo na najčešće greške zbog kojih se događaju prometne nesreće, odnosno obveze kojih se trebaju pridržavati vozači navedenih vozila.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
- kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
- ne nose zaštitne kacige,
- kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
- obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
- provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama,
- voze sa neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
- oduzimaju im prednost prolaska,
- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
- otvaranja vrata u zaustavljenoj koloni vozila,
- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Ovom prilikom podsjećamo i na obveze vozača mopeda i motociklista:
- upravljajte mopedima i motociklima propisanim brzinama, odnosno brzinu prilagodite uvjetima na kolniku,
- vodite brigu o registraciji, osiguranju i tehničkoj ispravnosti vaših mopeda ili motocikala,
- upravljajte navedenim vozilima samo ukoliko imate položeni vozački ispit i potrebnu položenu kategoriju te ne obavljajte samostalno i bez atesta preinake na vozilima,
- tijekom vožnje, vozači i putnici obavezno koristite homologiranu i propisno pričvršćenu kacigu, uz preporuku korištenja i druge zaštitne opreme.
Savjeti i preporuke za vozače motocikala i mopeda:
- prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
- uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
- poštujte ograničenja dopuštene brzine,
- prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
- provjerite tlak u gumama,
- upalite dnevno ili kratko svjetlo,
- ne vozite pod utjecajem alkohola ili droga,
- prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
- vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika (iznimka je samo situacija kretanja kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se dovoljno od središnje crte (vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju, glava vozača može se nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
- ne vozite slalom između vozila,
- izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
- kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama,
- predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
- vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe i
- poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći kako biste bili sigurni u prometu.
Također preporučujemo pohađanje dodatnih edukacija sigurne vožnje koji mogu pomoći da bolje razumiju dinamiku vožnje, nauče tehnike izbjegavanja opasnosti i poboljšaju svoje vozačke sposobnosti. Svake godine navedeno prolaze i policijskih službenici - motociklisti iz svih policijskih postaja Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske, odnosno odrađuju trenažne vožnje kako bi što spremniji i sigurnije mogli obavljati službene zadaće u kontroli prometa na cestama.
Odgovorno ponašanje, poštivanje prometnih propisa i međusobno uvažavanje ključ su sigurnosti svih sudionika u prometu.
Budimo pažljivi, jer jedan trenutak nepažnje može imati nesagledive posljedice.