Biciklisti – statistika, savjeti i zakonski propisi te osvrt na novi Prometni elaborat usklađenosti biciklističke infrastrukture Grada Bjelovara

Slika /PU_BB/slike vijesti/biciklisticka-staza01.JPG

Zbog sigurnosti svih sudionika u prometu, kao i smanjenja broja prometnih nesreća, posebice prometnih nesreća s poginulim i ozlijeđenim vozačima bicikla, apeliramo na sve sudionike da se pridržavaju prometnih pravila i svih zakonskih odredbi

Foto: ilustracija

Na području Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske u razdoblju od siječanja do 10. svibnja 2020. godine evidentirano je sedam prometnih nesreća vozača bicikla u kojima je dvoje sudionika zadobilo teške tjelesne ozlijede, a pet lake tjelesne ozlijede. U istom razdoblju 2019. godine evidentirane su tri prometne nesreće vozača bicikla u kojima su tri osobe lako tjelesno ozlijeđene.
Tijekom cijele 2019. godine evidentirano je 20 prometnih nesreća vozača bicikla u kojima je pet sudionika zadobilo teške tjelesne ozlijede, a 15 lake tjelesne ozlijede, iz čega proizlazi da su biciklisti takozvana slabija strana u odnosu na motorna vozila jer nemaju zaštitu u obliku kabine pa su stoga u većoj opasnosti od ozljeđivanja i zadobivanja teških tjelesnih ozljeda.
S druge strane biciklisti su ujedno i opasnost za pješake jer nepropisnom vožnjom po nogostupu i u parkovima često biciklom nalete na pješaka uslijed čega pješaci zadobiju tjelesne ozlijede.
Svakodnevno možemo pročitati o problemima s kojima se suočavaju biciklisti u prometu, a koji se osobito odnose na nedostatak infrastrukture. U Republici Hrvatskoj ne postoji dovoljno uređenih staza kojima bi se biciklisti kretali pa su oni po Zakonu o sigurnosti prometa na cestama na mjestima gdje nema uređenih staza za kretanje, obavezni kretati se kolnikom uz ostala vozila što ih u uvjetima gradske vožnje dovodi u stalnu opasnost.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno Grad Bjelovar je u skladu s odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, uz prethodnu suglasnost PU bjelovarsko – bilogorske, uredio promet na svom području pa je tako 2019. godine izrađen Prometni elaborat usklađenosti biciklističke infrastrukture Grada Bjelovara s Pravilnikom o biciklističkoj infrastrukturi kojim su uređena 23 kilometra biciklističke infrastrukture.
Zbog novouređene biciklističke infrastrukture na području grada Bjelovara, velikog broja prometnih nesreća te padova s bicikla (najvećim dijelom zbog alkohola)  želimo podsjetiti na prometne propise koje vrijede za bicikliste kao vozače i sudionike u prometu.
 
            Nešto o samim počecima biciklističke obuke…
 
Naime, biciklom na cesti smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina. Djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda, smiju samostalno upravljati biciklom na cesti, a druga djeca s navršenih devet godina samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina.
Program osposobljavanja za upravljanje biciklom u školskoj 2019./2020. godini uvršten je u školski kurikulum u svih 26 osnovnih škola na području naše županije, kao izvannastavna aktivnost u petim razredima osnovne škole, dok se u bjelovarskim osnovnim školama Program provodi zadnjih 10-ak godina. Zbog trenutne situacije izazvane epidemijom korona virusom Program se ne provodi te apeliramo na roditelje da iduće školske godine uključe svoju djecu u Program, prvenstveno zbog njihove sigurnosti. Program se sastoji od 16 školskih sati, odnosno 8 sati na kojima djeca uče prometne znakove u okolici škole, sudionike u prometu: pješak, vozač, vozilo, nogostup, cesta, kolnik, biciklistička staza i biciklistička traka, zona smirenog prometa i pješačka zona, prometna pravila i znakove za kretanje pješaka i biciklista, prometne opasnosti od kuće do škole, promet danju i noću, svjetla na semaforu, pravilno kretanje biciklista između označenih točka, položaj tijela prometnoga policajca, pravila prednosti prolaska. Nakon toga odrađuje se 8 sati praktičnog dijela nastave gdje djeca uče kako pripremiti bicikl za vožnju, uključivanje u promet, vožnja desnom stranom u koloni, skretanje, pretjecanje i zaustavljanje tijekom vožnje, vožnju pješačkim prijelazom, prestrojavanje i prolaženje raskrižjem, prijelaz biciklom preko željezničke pruge, a sve kroz biciklistički poligon. Na zadnjem satu ovog Programa djeca online polažu pismeni dio ispita koji provodi ispitivač iz Hrvatskog autokluba, a nakon čega pristupaju praktičnom dijelu ispita koji se polaže na biciklističkom poligonu i koju prolaznost ocjenjuje policijski službenik. Djeci koja polože ispit izdaje se Potvrda o osposobljenosti za upravljanje biciklom, ili kako to djeca vole reći, njihova prva vozačka dozvola. Ovakav Program se inače u privatnim učilištima i autoškolama na području Zagreba naplaćuje oko 2000 kuna. Isto tako u osnovnim školama se provodi i Županijsko natjecanje iz ovog područja te djeca koja ostvare najviše bodova odlaze i na državno natjecanje te osvajaju zaista privlačne nagrade kao što su bicikli, kompjuteri  i sl.
Nadalje, za upravljanje biciklom vrijede prometni propisi kao i za sva ostala vozila, od razine opremljenosti do zabrane vožnje po nogostupu, prelaženje biciklom preko pješačkog prijelaza i kretanja zabranjenim smjerovima.
Biciklisti su se dužni kretati biciklističkim stazama ili trakama, a ako ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika. Zakonom se također na biciklističkoj stazi propisuje kretanje u smjeru kretanja prometa, odnosno vozilo se kreće desnom stranom kolnika, odnosno biciklističkom stazom ili trakom uz desni rub kolnika ili ceste u smjeru kretanja.
Biciklisti cestu trebaju prelaziti na prijelazima biciklističke trake/staze preko ceste, nakon što su se uvjerili da cestu mogu prijeći na siguran način (vozači bicikala moraju prije prijelaza usporiti kako bi se, kao i pješaci, gledanjem lijevo-desno-lijevo uvjerili da mogu sigurno prijeći cestu).
Na području Bjelovara većinom su uređene biciklističko-pješačke staze, koje su namijenjene za kretanje biciklista i pješaka, izgrađene odvojeno od kolnika i označene odgovarajućom prometnom signalizacijom.
Pri prijelazu biciklističke staze preko ceste koja je prometnim znakom označena kao cesta s prednošću prolaska, oduzeta je prednost biciklistima koji se nalaze na biciklističkoj stazi i izlaze na kolnik ceste s prednošću prolaska, što znači da biciklist mora propustiti vozila koja se kreću kolnikom, a nakon toga se nastaviti kretati biciklističkom stazom. Ukoliko se cestom s prednošću prolaska ne kreću vozila, biciklist je dužan smanjit brzinu kretanja i s posebnom pažnjom prevesti se biciklističkom stazom preko kolnika.
Svi takvi prijelazi označeni su crvenom bojom, odnosno prijelaz preko kolnika i nogostupa u dužini od 5 metara prije i poslije kolnika, horizontalnom signalizacijom, piktogramom bicikla i znaka B01-raskrižje s cestom koja ima prednost prolaska.
Važno je napomenuti da pri vožnji preko obilježenog pješačkog prijelaza (zebra) gdje nema obilježene biciklističke staze, biciklisti ne ostvaruju nikakvu prednost prolaska u odnosu na druga vozila, dakle moraju prijeći pješački prijelaz gurajući bicikl.
Nadalje, vozači bicikla ne smiju skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za druga vozila, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu, a ako se dva ili više vozača bicikala kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga. 
Također, vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
Vozači bicikla mlađi od 16 godina moraju na glavi nositi zaštitnu kacigu, a starijima od 16 godina se preporučuje nošenje kacige.
Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani.
Alkohol nepovoljno utječe na vozačke sposobnosti uslijed čega se povećava mogućnost događanja prometnih nesreća. Stoga, savjetujemo svim vozačima da nakon konzumacije alkoholnih pića ne sudjeluju u prometu na cestama jer je alkohol jedan od najčešćih uzročnika stradavanja u prometu.
Osim što je potrebno izbjegavati konzumaciju alkohola, potrebno je pripaziti kada se biciklom uključuje u promet (npr. izlazak iz garaže, parkirališta i sl.), a jer je tada biciklist u obvezi propustiti sve vozila i pješake koji se kreću cestom.
Također, vozač bicikla za vrijeme vožnje ne smije upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom, a za vrijeme vožnje ne slušati muziku jer to umanjuje pažnju.
Malu djecu smije se voziti u sjedalici, a stariju djecu i odrasle na tandemu. Vožnja na upravljaču ili cijevi okvira nije dopuštena. Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti osobe starije od osam godina samo ako se na biciklu nalaze posebna sjedala za svaku osobu, držač za ruke i noge, odnosno pedale. Vozač bicikla stariji od 18 godina može na biciklu prevoziti dijete do osam godina starosti, ako je na biciklu ugrađeno posebno sjedalo, prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s biciklom te ako dijete na glavi nosi propisanu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu.

Priopćenja | Promet i vozila