Čuvajte se prevaranata!

Za prijevaru je značajno da počinitelj postupa s namjerom da sebi ili drugome pribavi imovinsku korist, dovede nekog u zabludu lažnim prikazivanjem ili prikrivanjem činjenica ili da ga održava

U povodu učestalih prijevara na području PU požeško-slavonske i PU bjelovarsko-bilogorske, posebice u privatnim stanovima i to na štetu starijih i nemoćnih osoba, opisujemo načine izvršenja tih kaznenih djela, kako bismo građane upozorili na uočene modalitete izvršenja takvih kaznenih djela.

Za prijevaru je značajno da počinitelj postupa s namjerom da sebi ili drugome pribavi imovinsku korist, dovede nekog u zabludu lažnim prikazivanjem ili prikrivanjem činjenica ili da ga održava u toj zabludi i time ga navede da na štetu svoje ili tuđe imovine nešto učini ili ne učini. Osim osnovnog kaznenog djela prijevare, postoje i drugi oblici kao što su: „lanci sreće“, računalne prijevare, prijevare kod kojih se ne stječe imovinska korist već se samo radi šteta drugome i slično.


Najčešći modaliteti klasičnih prijevara

 

1. Dovođenje u zabludu u pogledu službenog ili društvenog položaja, a najčešće se počinitelj predstavlja u svojstvu:

  • policijskog službenika,
  • eminentnog stručnjaka (u medicini, alternativnoj medicini, pravu, ekonomiji i sl.),
  • ovlaštenog akvizitera,
  • pripadnika inspekcijskih službi,
  • dostavljača pošiljki,
  • inkasatora,
  • poreznog inspektora,
  • trgovca ili vlasnika nekretninama ili pokretnina,
  • pripadnika vjerske zajednice i slično.

 

2. Dovođenje u zabludu u pogledu tjelesnog ili materijalnog stanja ili stradavanja, a najčešći su:

  • prikazivanje tjelesnih nedostataka koji u stvarnosti ne postoje (primjerice:  nepokretnost, sljepoća, gluhonijemost i slično);
  • prikazivanje materijalnog stradavanja u požarima, paljevinama, poplavama, potresima i slično.

 

3. Dovođenje u zabludu u pogledu marke i kvalitete proizvoda. Primjerice:

  • prodaja bižuterije pod zlato (žargonski: „prodavanje đinđe“), kojeg su počinitelj i žrtva navodno slučajno zajedno pronašli i slično;
  • prodaja plagijata pod imenima poznatih, renomiranih marki po znatno nižim cijenama od kojih su u posljednje vrijeme zabilježeni: „Stihl“, „Benetton“, „Lacoste“, „Hugo boss“ i slično.


Stranica