Preporuke i smjernice zbog pojačanog intenziteta prometa traktora i radnih strojeva

Zbog obavljanja proljetnih poljoprivrednih radova na prometnicama je očekivano povećani promet traktora i radnih strojeva

Foto: ilustracija

Policijska uprava bjelovarsko-bilogorska obavještava sve sudionike u prometu da se na našim prometnicama očekuje povećani promet traktora i radnih strojeva na cestama i ostalim površinama zbog proljetnih radova.

Tijekom ove godine na području Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske evidentirane su tri prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači traktora i to jedna prometna nesreća sa smrtno stradalom osobom i dvije prometne nesreće s ozlijeđenim osobama. Tijekom prošle godine evidentirano je 39 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači traktora, tri prometne nesreće sa smrtno stradalima, 11 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 25 prometnih nesreća s materijalnom štetom.

Prometne nesreće i stradavanje ove kategorije vozača u prometu na cestama uzrokovano je ljudskim faktorom, odnosno nedovoljnim poznavanjem tehnologije i dinamike rada te olakim shvaćanjem opasnosti. Vozači  često upravljaju tom kategorijom vozila prije stjecanja prava na upravljanje, upravljaju pod utjecajem alkohola ili upravljaju vozilima koja nisu tehnički ispravna i nisu registrirana kao i njihova priključna vozila koja u većini slučajeva isto tako nisu tehnički isprava, a rijetko su i registrirana.

I najmanjom nepažnjom prilikom upravljanja i rada traktorom, pa čak i prilikom prepravaka ili popravaka traktora i priključaka, može doći do neželjenih posljedica.

Neke specifične vrste nesreća s traktorima na području Republike Hrvatske:
  • prevrtanje traktora, slijetanje traktora s ceste,
  • pad osobe sa traktora,
  • prevrtanje traktora na livadi i u šumi,
  • stradavanje osobe prilikom popravka traktora,
  • stradavanje osobe od djelovanja priključnog stroja.  

Kako bi se podigla razina sigurnosti u cestovnom prometu vozača traktora i radnih strojeva kako na cesti tako i van ceste, slobodni smo dati sljedeće preporuke i smjernice za  vozače navedene skupine vozila:
 
  • prilikom obavljanja poljodjelskih radova ne skidajte s traktora kabinu ili zaštitni okvir;
  • traktori te radni strojevi kojima se upravlja u cestovnom prometu moraju biti registrirani, tehnički ispravni i osigurani;
  • upoznajte se s karakteristikama poljskih i šumskih putova te vodite računa o obliku i vrsti terena (uzbrdica i nizbrdica, nagibi uz rubove, itd.) kako bi izbjegli prevrtanje traktora;
  • ne upravljajte vozilom umorni, pod utjecajem alkohola i drugih psihoaktivnih tvari (droga i lijekova koji umanjuju vozačke sposobnosti);
  • vodite računa o atmosferskim prilikama, posebice vozači starije životne dobi  te ne započinjite vožnju kada se loše osjećate ili kada ste umorni;
  • procijenite osobno iskustvo u upravljanju traktorom, ali što je još važnije i iskustvo u obavljanju poslova koje predviđate obaviti traktorom;
  • budite svjesni potencijalnih opasnosti i predvidite kako ih izbjeći;
  • dobro upoznajte karakteristike traktora u smislu predviđenih vozila za vuču, ne koristite improvizirane prikolice te pravilno i sigurno priključite priključna vozila;
  • poučite ukućane, ali i osobe s kojima obavljate poslove o sigurnom isključivanju traktora i priključnih uređaj;
  • traktorom u prometu na cesti može upravljati samo osoba kojoj je izdana vozačka dozvola  za „F“ kategoriju vozila, a radnim strojem vozačka dozvola  za „G“ kategoriju vozila, odnosno vozači mogu upravljati vozilima one kategorije za koji su osposobljeni i koja im je upisana u vozačku dozvolu, te je propisano da vozila mogu sudjelovati u prometu ako su tehnički ispravna i ako su uredno registrirana;
  • na traktoru se smije prevoziti onoliko osoba koliko ima ugrađenih sjedala, odnosno koliko je upisano u prometnoj dozvoli;
  • na traktorskim priključcima zabranjeno je prevoziti osobe, osim na priključnim vozilima - prikolicama gdje je dopušteno prevoziti najviše pet osoba koje rade na utovaru ili istovaru tereta ili obavljaju druge radove, s time da ne stoje i da ne sjede na stranicama prikolice, na nestabilnom teretu ili na teretu koji prelazi visinu stranica vozila;
  • dužnost svakog vozača traktora i radnog stroja je da prije uključivanja vozila u promet očiste blato i dr. kako ne bi isto nanijeli na suvremeni kolnički zastor i time ugrozili promet koji se kreće tom prometnicom;
  • svjetla za osvjetljavanje mjesta (pokretno svjetlo-reflektor) na kojem se izvode radovi s radnim vozilima mogu biti ugrađena i izvedena tako da daju svjetlost bijele ili žute boje i da ne ometaju ostale sudionike u prometu;
  • pokretno svjetlo se ne smije koristiti za vrijeme sudjelovanja u prometu.

Zakona o sigurnosti prometa na cestama

Članak 236.
Vozila u prometu na cesti moraju udovoljavati propisanim uvjetima glede dimenzija, najveće dopuštene mase, osovinskog opterećenja i zaštite okoliša te imati ispravne propisane uređaje i opremu.

Članak 154. teret na cesti
Što se tiče tereta na vozilu iz Zakona proizlazi da teret na vozilu mora biti raspoređen i, prema potrebi, osiguran, pričvršćen i pokriven tako da:
1) ne ugrožava sigurnost sudionika u prometu i ne nanosi štetu cesti i objektima na cesti,
2) ne umanjuje stabilnost vozila i ne otežava upravljanje vozilom,
3) ne smanjuje vozaču preglednost nad cestom,
4) ne stvara suvišnu buku i da se ne rasipa po cesti,
5) ne zaklanja svjetlosne i svjetlosno-signalne uređaje na vozilu, registarske pločice i druge propisane oznake na vozilu.
 
Vozila koja zajedno s teretom ne udovoljavaju propisanim uvjetima glede dimenzija, odnosno čija ukupna masa i osovinsko opterećenje premašuje propisanu najveću dopuštenu masu i dozvoljena osovinska opterećenja mogu sudjelovati u prometu na cesti ako imaju posebnu dozvolu za taj prijevoz.

Znači,
  • radni strojevi (kombajni, traktori i sl.) pripadaju u V. kategoriju izvanrednih prijevoza *(sukladno Pravilniku o izvanrednom prijevozu NN 92/2018, 45/2020, 47/2023) kad to vozilo premašuje propisane dimenzije za I. kategoriju izvanrednog prijevoza, odnosno dimenzije određene prometnim znakom (vozila za obavljanje poljoprivrednih radova) te se za iste izdaje isključivo godišnja dozvola za koju se ne plača naknada za izvanredni prijevoz kao ni troškovi tehničke obrade zahtjeva za izdavanje dozvole.  
  • Zahtjev za izdavanje dozvole za izvanredni prijevoz uz pripadajuće privitke podnosi Agent za obavljanje agencijske djelatnosti u cestovnom prometu, sukladno Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, pravnoj osobi koja upravlja javnom cestom, odnosno koncesionaru, ovisno o javnoj cesti po kojoj se obavlja izvanredni prijevoz. Registar svih prijevoznika te Agenata nalazi se na slijedećem linku: REGISTAR PRIJEVOZNIKA U CESTOVNOM PROMETU RH  
  • Ako se prijevoz treba obaviti na javnim cestama u nadležnosti više upravitelja (uključuje i godišnje dozvole) ili se dozvola izdaje prijevozniku iz Europske unije ili druge strane države, dozvolu (digitalnu) izdaje društvo Hrvatske ceste d.o.o.  
  • Zahtjev za izdavanje dozvole može se podnijeti putem APLIKACIJE (u pravilu zahtjev u ime prijevoznika-vlasnika radnih strojeva, podnosi Agent).  
  • Da bi se mogao podnijeti zahtjev za dozvolu, Agent treba izvršiti registraciju novog korisnika koji mora unijeti sve potrebne podatke o vlasniku te samom radnom stroju (ili više njih) u sustav za izdavanje dozvola.  
  • U konačnici, kada se ishodi dozvola, a sukladno čl. 16. st. 2. Pravilnika o izvanrednom prijevozu (NN 92/18), prijavu izvanrednog prijevoza dužan je izvršiti Voditelj IPR-a. Pravo prijave prijevoza po pojedinačnoj dozvoli ima isključivo osoba (odnosno osobe) koja je na dozvoli navedena kao Voditelj IPR-a.  
Napomenuli bi da sve detaljne podatke o uvjetima i načinu izdavanja dozvola za izvanredni prijevoz u Republici Hrvatskoj, možete pronaći na slijedećem linku: https://hrvatske-ceste.hr/hr/stranice/korisne-informacije/izvanredni-prijevoz

Primjer već izdane godišnjih dozvola za V. kategoriju (radni strojevi) možete pronaći ovdje.
 
Zakonom predviđene sankcije za najčešće prekršaje vozača traktora i radnih strojeva:
 
  • Vozač koji se vozilom sa zemljane ceste, gradilišta i sličnih površina uključuje na cestu sa suvremenim kolničkim zastorom obvezno mora zaustaviti vozilo i ukloniti blato s kotača; za nepoštivanje ove odredbe kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 130 eura
  • Novčanom kaznom u iznosu od 1320 do 2650 eura ili kaznom zatvora do 60 dana, kaznit će se za prekršaj osoba koja u prometu na cesti upravlja motornim vozilom prije stjecanja prava na upravljanje, što naravno uključuje i vozače traktora i radnih strojeva
  • Vozači vozila kategorija F i G, tj. vozači traktora i radnih strojeva, kao i vozači većine drugih kategorija vozila ne smiju upravljati vozilom na cesti niti početi upravljati vozilom ako su pod utjecajem droga ili lijekova ili ako u krvi imaju alkohola iznad 0,50 g/kg, odnosno odgovarajući iznos miligrama u litri izdahnutog zraka, za nepoštivanje ove odredbe kaznit će se novčanom kaznom u rasponu od 90 eura do 2650 eura
  • Novčanom kaznom u iznosu od 90 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji upravlja traktorom i radnim strojem koji nije registriran ili mu je isteklo važenje prometne dozvole.
  • Novčanom kaznom u iznosu od 60 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji upravlja traktorom i radnim strojem noću i u slučaju smanjene vidljivosti bez upaljenih svjetala.
  • Novčanom kaznom u iznosu od 260 do 660 eura kaznit će se za prekršaj vozač ako nema posebnu dozvolu za prijevoz ili prijevoz obavlja suprotno dopuštenju iz dozvole. 
  
 
* izvanredni prijevoz I. kategorije je prijevoz vozilom, koje samo ili zajedno s teretom ne premašuje 44 tone za sklop do 5 osovina, odnosno 48 tona za sklop od 6 ili više osovina, ukupne mase i/ili 3 metra širine i/ili 4,2 metra visine i/ili dužine do 23 metra te propisanim osovinskim opterećenjima ili osovinskim opterećenjima određenim prometnim znakovima (sukladno Pravilniku o izvanrednom prijevozu NN 92/2018, 45/2020, 47/2023);

 

Priopćenja | Promet i vozila