Najava pojačanih aktivnosti policije u prometu za predstojeći vikend

U nedjelju 21. kolovoza od 12 do 20 sati provesti će se pojačani nadzor na prekršaje vozača mopeda i motociklista

Foto: Ilustracija

U cilju povećanja ukupne razine sigurnosti prometa na cestama te preveniranja prometnih nesreća i njihovih posljedica, policijski će službenici i ovog vikenda na području cijele Republike Hrvatske od danas 19. do nedjelje 21. kolovoza nastaviti s poduzimanjem pojačanih aktivnosti usmjerenih na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, posebice tzv. „četiri glavne ubojice u prometu“ (alkohol, brzina, sigurnosni pojas i mobitel) te prema ponavljačima teških prometnih prekršaja - recidivistima. U poduzimanje aktivnosti bit će uključen maksimalno raspoloživi broj policijskih službenika, kao i svi raspoloživi uređaji i oprema koja se koristi u kontroli prometa.
 
Dodatno će policijski službenici na području naše policijske uprave u nedjelju 21. kolovoza od 12 do 20 sati provesti pojačani nadzor prekršaja mopedista i motociklista. Kontrolirat će se vožnja pod utjecajem alkohola i droga, nepropisna brzina kretanja, ne nošenje motorističke kacige, tehnička ispravnost i drugi teži prekršaji i kaznena djela u cestovnom prometu.
 
Prometne nesreće

U prvih sedam mjeseci ove godine evidentirane su 393 prometne nesreće, što je povećanje za +9% u odnosu na isti period prošle 2021. godine kada ih je evidentirano 361. Tri prometne nesreće bile su s poginulom osobom. Evidentirano je 133 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama, što je povećanje za +5% u odnosu na prošlu godinu, kada ih je evidentirano 127. Evidentirano je 257 prometnih nesreća s materijalnom štetom, što je povećanje za +12% u odnosu na isti period 2021. godine kada ih je evidentirano 230.
  
Najčešće okolnosti koje su prethodile prometnim nesrećama su ostale greške vozača 65, brzina 64 (brzina neprimjerena uvjetima 51 i nepropisna brzina 13) i nepoštivanje prednosti prolaska 57.   
 
Prekršaji – tzv. „četiri glavne ubojice“

U prvih sedam mjeseci ove godine na području policijske uprave evidentirano je 12 350  prekršaja. Od toga, evidentirano je  6 040 prekršaja nepropisne brzine, 1 373 prekršaja nekorištenja sigurnosnih pojaseva, 539 prekršaja alkoholiziranosti vozača i 454 prekršaja korištenja mobitela u vožnji. 

Prometne nesreće mopedista i motociklista
 
U prvih sedam mjeseci 2022. godine, na području Policijske uprave bjelovarsko-bilogorske dogodilo se osam prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda, što je smanjenje za -11% u odnosu na isti period prošle godine kada ih je evidentirano šest. Šest prometnih nesreća bile su ozlijeđenim osobama te dvije s materijalnom štetom. Što se tiče motociklista, oni su sudjelovali u 11 prometnih nesreća. Jedna prometna nesreća bila je s poginulom osobom, devet s ozlijeđenima te jedna s materijalnom štetom. U odnosu na isti period prošle godine kada ih se dogodilo 13, navedeno predstavlja smanjenje od -15%.
 
Na hrvatskim su prometnicama prošle godine smrtno stradala 64 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno. U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju od 2017. do 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno.
 
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.

Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama u kojima, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
 
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju
  • kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene,
  • ne nose zaštitne kacige,
  • kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
  • precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
  • obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera,
  • provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
  • voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
  • upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
  • upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
  • uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila koje je, prema tvorničkim konstrukcijskim svojstvima, namijenjeno za brzine do 45 km/h.

Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste
  • oduzimaju im prednost prolaska,
  • prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
  • skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
  • prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
 
Savjeti sudionicima u prometu:
 
  • vodite računa o tehničkoj ispravnosti vozila kojim upravljate, posebice, stanju i ispravnosti pneumatika, 
  • brzinu kretanja vozila prilagodite stanju i uvjetima na cesti, 
  • poštujte ograničenja brzine kretanja vozila (propisana zakonom ili postavljenim prometnim znacima, uključujući pritom i ograničenja na promjenjivoj prometnoj signalizaciji),
  • ne konzumirajte alkoholna pića prije i za vrijeme vožnje,
  • ne koristite mobitel tijekom vožnje,
  • koristite sigurnosni pojas i na prednjim i na stražnjim sjedalima u vozilu,
  • pobrinite se za adekvatan smještaj djece u vozilu, 
  • bez obzira na žurbu, ne ulazite u rizična pretjecanja,
  • pješačkim prijelazima približavajte se smanjenom brzinom i povećanim oprezom,
  • prilikom vožnje u kolonama držite dovoljan razmak između vozila,
  • ako se kao pješak krećete kolnikom na javnoj cesti izvan naselja, hodajte uz lijevi rub kolnika u smjeru kretanja, a noću i danju u slučajevima smanjene vidljivosti koristite svjetliju odjeću. Zakonska obaveza je da ako se krećete kolnikom morate biti označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom, 
  • biciklisti, budite propisno označeni, zakonska obaveza je da noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti budete označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom.
 
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
 
  • prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
  • uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jaknu, hlače, štitnike, čizme i rukavice),
  • zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je da nosite svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
  • provjerite tlak u gumama,
  • upalite dnevno ili kratko svjetlo,
  • ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
  • poštujte dopuštena ograničenja brzine,
  • prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
  • prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga,
  • vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika, jer je to za vozače ostalih vozila mrtvi kut (iznimka je samo situacija kada se kreće kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
  • prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se dovoljno od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
  • ne vozite slalom između vozila,
  • izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
  • kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama,
  • predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
  • vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
  • poduzmite i sve ostalo što je u vašoj moći da svi sudionici budu sigurni u prometu.
 

Najave | Promet i vozila